V petek, 4. novembra 2022, je izšla letošnja deseta številka Slamnika, glasila Občine Domžale. V rubriki Tema meseca je objavljen naš prispevek z naslovom Pet desetletij delovanja Osnovne šole Rodica, ki ga predstavljamo v nadaljevanju.

Septembra 2022 je minilo 50 let, odkar je OŠ Rodica odprla svoja vrata učencem iz Jarš, z Rodice, Vira in Količevega.

Častitljivo obletnico so delavci in učenci šole počastili s pripravo obsežnega zbornika, s fotografsko razstavo z naslovom Pet desetletij OŠ Rodica, predstavitvijo zbornika, ki bo v novembru 2022, osrednja slovesnost pa je načrtovana v marcu 2023.

Petdesetletnica delovanja vsake ustanove je obletnica, ki jo spoštljivo in slovesno obeležimo, obenem pa je to priložnost, da se ozremo nazaj, pogledamo, kaj smo v tem času dosegli in kaj se je spremenilo. Ob tem pomembnem jubileju so delavci in nekdanji ter sedanji učenci OŠ Rodica že v šolskem letu 2021/2022 začeli pripravljati zbornik. Učiteljica Ani Gale je prebrskala arhiv starih šolskih fotografij in skupaj z likovno pedagoginjo Katarino Škofic pripravila razstavo z naslovom Pet desetletij OŠ Rodica. Na njej je prikazala šolsko dogajanje po posameznih desetletjih. Razstava je bila na ogled v Knjižnici Domžale v okviru Dnevov evropske kulturne dediščine, in sicer od 26. septembra do 15. oktobra 2022, novembra 2022 pa jo bo gostila Knjižnica v Moravčah. Več…

V oktobru 2022 je bil dokončan Zbornik ob 50-letnici Osnovne šole Rodica (1972–2022), Peto desetletje delovanja, za katerega je članke napisalo 74 avtorjev, večinoma učiteljev in drugih strokovnih delavcev (45), poleg teh pa še 26 nekdanjih učencev in trije sedanji učenci – mladi raziskovalci. V zborniku smo se osredotočili na zapise o dogajanju v zadnjem desetletju, saj so bila prva štiri desetletja opisana že v zborniku ob 40-letnici šole. Vsebino zbornika je začrtal desetčlanski uredniški odbor, urednica je bila Vilma Vrtačnik Merčun, recenzentka Anica Črne Ivkovič, lektorica Maja Krempl, oblikovala pa ga je Viviana Škrabec. V zborniku je celovito predstavljeno dogajanje na šoli v zadnjem desetletju.

Izgradnja in dograjevanja šole ter število učencev skozi desetletja

Pred petimi desetletji, natančneje 24. junija 1972, so na območju, ki so mu domačini rekli Roje, slovesno odprli novo osnovno šolo, zgrajeno s samoprispevkom občanov. Prvih dvajset let je nosila ime po jugoslovanskem predsedniku Titu, po osamosvojitvi pa so jo preimenovali v Osnovno šolo Rodica. Pred izgradnjo nove šole na Rojah so otroci z območja Jarš in Rodice obiskovali Državno osnovno šolo Jarše, ki je do leta 1963 delovala kot samostojna osnovna šola, potem pa pod okriljem I. osnovne šole Domžale. Istočasno z novo šolo so zgradili tudi most za pešce čez Kamniško Bistrico, ki je šolo približal otrokom z Vira.

Nova šola je bila prvotno zgrajena za 600 učencev, a je že kmalu postala premajhna, zato so organizirali pouk v 1,5 izmenah. Število otrok se je postopno povečevalo vse do šolskega leta 1979/1980, ko je šolo obiskovalo 742 učencev. V tem času je potekala pozidava območja na levem bregu Kamniške Bistrice, kamor se je razširilo naselje Vir, pa tudi okolice šole vse do magistralne ceste. Sledilo je obdobje postopnega zniževanja rodnosti in umiritve doseljevanja, zato se je število učencev na šoli ustalilo na nekaj več kot 500. Zaradi uvedbe prve generacije leto dni mlajših šolarjev, ki so v šolskem letu 2003/2004 stopili v prvi razred devetletke, se je število učencev povečalo za eno generacijo. Sredi prvega desetletja tega stoletja so pozidali še območje na desnem bregu Kamniške Bistrice v Srednjih in Spodnjih Jaršah, zato se je število učencev na šoli povečalo na 721 v šolskem letu 2017/2018. V šolskem letu 2021/2022 je šolo obiskovalo 720 učencev, letos pa 700.

Šola je zaradi prostorske stiske doživljala številne adaptacije in dograjevanja. Leta 1986 so nadgradili vezni trakt proti telovadnici in s tem pridobili nove prostore za knjižnico, šolsko upravo in zbornico. Zaradi pomanjkanja učilnic so leta 2010 na vzhodni strani šole postavili dve montažni učilnici, leta 2013 pa je bila dokončana izgradnja prizidka na zahodnem delu šolske stavbe, v katerem so štiri nove učilnice, manjša telovadnica ter kabineti za individualni pouk. Že dolgo časa se je kazala potreba po večji jedilnici in kuhinji, zato so julija 2020 stekla dela za izgradnjo nove kuhinje in prizidka k jedilnici. Gradbena dela so bila zaključena poleti 2021, tako da so učenci in zaposleni nove prostore začeli uporabljati septembra 2021. Šolski objekt je tudi stavba v Jaršah, kjer se šolajo učenci ‘b’ oddelkov od 1. do 5. razreda. Stavba, katere namembnost se je v zadnjih 116 letih spreminjala, je bila nekajkrat obnovljena, vendar danes nujno zahteva celovito prenovo.

Število delavcev v petem desetletju

V zadnjem desetletju je na šoli eno leto ali več delalo 129 delavcev, od katerih jih je v maju 2022 delalo še 89, ostali pa so iz različnih razlogov šolo zapustili. 14 se jih je upokojilo, ostali pa so začasno nadomeščali odsotne delavce ali se zaposlili drugje. Od 89 zaposlenih je bilo največ predmetnih učiteljev (38 %) in učiteljev razrednega pouka (25 %), drugih strokovnih delavcev je bilo 15 %, 22 % pa je bilo tehničnega osebja. Od avgusta 2007 je ravnateljica OŠ Rodica Milena Vidovič, delo pomočnice ravnateljice pa je do zaključka šolskega leta 2021/2022 opravljala Anica Črne Ivkovič. Več…

Prednostne naloge v petem desetletju

V povezavi z izvajanjem programa je šola vsako leto načrtovala prednostne naloge, s katerimi je na osnovi samovrednotenja sprejemala ukrepe za izboljšave. Ukvarjali smo se z izboljšanjem bralne pismenosti učencev, kvaliteto medsebojnih odnosov, posodabljanjem vzgojnega načrta in pravil šolskega reda, še pred t.i. kovidnim obdobjem poučevali o elementih digitalne pismenosti, poudarjali varnost v spletnem okolju. Zaradi prepoznave nekaterih negativnih čustvenih doživljanj v času pouka na daljavo, ki so se nanašale na duševno zdravje, pa se ukvarjamo z čustvenim in duševnim zdravjem učencev in učiteljev.  

Projekti – nacionalne mreže

Tisto, kar posamezno šolo dela posebno, so zagotovo projekti, v katere se vključuje. Z vključitvijo v projekte šola dobi priložnosti za pridobivanje novih znanj, izkušenj in socialnih stikov, ki bogatijo šolski vsakdan vključenih učencev in učiteljev. Nacionalni mreži Ekošol so se učitelji in učenci OŠ Rodica neuradno priključili že leta 1996, s podpisom eko listine in pridobitvijo eko zastave pa leta 1998. V mreži Zdravih šol OŠ Rodica sodeluje od leta 1998 (24 let), v mreži Unesco šol pa od leta 2003 (19 let). Ti projekti imajo veliko vsebinskih povezav, nekateri cilji in aktivnosti pa so specifični.

V okviru mreže Ekošol učenci poglabljajo skrb za čisto in zdravo okolje. V zadnjih desetih letih smo uspešno izvajali: Ekokviz, eko bralno značko (Ekobranje za ekoživljenje), tradicionalni slovenski zajtrk in skrb za eko vrt (Šolska vrtilnica). Odmevnejša med projekti sta bila tudi Hrana ni za tjavendan in Ne meč’mo hrane stran, v katerem sodelujemo od leta 2015. Novinca med projekti sta bila Misija: Zeleni koraki in Ne zavrzi oblek, ohrani planet. Prvi spodbuja uporabo okolju in zdravju prijaznih načinov prevoza, drugi pa odgovorno ravnanje z rabljenimi in odsluženimi oblačili. Aktivne so šolske Zelene straže, celoletne zbiralne akcije potekajo v Ekokotičku v šolski avli. ‘Zamaškonjam’ zbira plastične pokrovčke, odpadne baterije, kartuše in tonerje. Leta 2018 smo sodelovali na okrogli mizi v Osnovni šoli Domžale, kjer smo s tujimi partnerji s Švedske, Poljske in iz Grčije govorili o varovanju okolja in vzgoji za trajnostni razvoj. Junija 2021 je tudi na OŠ Rodica potekalo vzorčenje mikro in makro plastike v okviru mednarodnega projekta Pirati plastike – dajmo, Evropa! Mladi poročevalci za okolje so zadnje leto sodelovali z vrstniki iz turške šole Izmir Private Cakabey Middle School na temo svetlobnega onesnaženja in problema hitre mode.

Rodiška Zdrava šola že tretje desetletje zelo uspešno, z različnimi dejavnostmi, spodbuja in krepi zdravje učencev, učiteljev in staršev na vseh področjih zdravja – telesnem, duševnem, socialnem in okoljskem. Na šoli deluje tim Zdrave šole, ki ga že več kot dvajset let vodi Sonja Koželj Juhant. Tim Zdrave šole trenutno sestavlja kar 38 članov – učenci, učitelji, vodstvo šole in starši ter diplomirani medicinski sestri Zdravstvenega doma Domžale. Vsi skupaj iščejo različne aktivnosti za zdravju prilagojeno šolsko okolje. V zadnjem desetletju so se načrtovane naloge nanašale na potrebo po zagotavljanju in krepitvi duševnega zdravja, na zdrave prehranjevalne navade in zdrav življenjski slog nasploh, na spodbujanje telesne dejavnosti, izboljševanje ekološke problematike in medgeneracijsko sodelovanje. Vodilne teme v zadnjem desetletju so bile: Odnos-si: Zmanjševanje neenakosti, Medgeneracijsko sodelovanje, Duševno zdravje, Vzgoja in izobraževanje v realnem in digitalnem svetu, Čas za zdravje je čas za nas in Mi vsi za lepši (boljši) jutri.

Že skoraj dve desetletji je šola vključena tudi v mrežo Unesco šol. S številnimi dejavnostmi razvija kulturo miru in nenasilja, strpnosti in sodelovanja, sprejemanja drugačnosti, skrbi za osebnostni razvoj vsakega posameznika, ki je oplemeniten s skrbjo za naravno in kulturno dediščino ter promovira prijateljski odnos do našega planeta. V okviru Unesco šole smo izvajali nacionalni projekt Likovni ex-tempore, na katerem smo pod krošnjami stoletnih lip in lipovcev v grobeljskem drevoredu gostili osnovnošolce in srednješolce slovenskih Unesco šol. Grobeljski drevored je eden izmed treh dragocenih spomenikov, ki so jih naši učenci posvojili v okviru projekta Dediščina v rokah mladih. Poleg tega se udeležujejo številnih nacionalnih Unesco projektov. V deževnih aprilskih dneh zaveje vonj po knjigah v okviru projekta Menjaj branje in sanje, v okviru katerega si učenci izmenjavajo stare, dobro ohranjene knjige, ki jih okrasijo s posvetili. Lepe misli so našle svoje mesto tudi na starih, obrabljenih stolih, ki so jih v okviru projekta Moder stol – nekdo misli nate prebarvali v modro ter nanje s sončno rumeno barvo zapisali modre misli. Sveže preobraženi stoli so svoj prostor našli na najrazličnejših mestih, med drugim tudi na Občini Domžale. Predvsem v času epidemije smo spoznavali, da so nevidne niti nesebične pomoči, prijateljstva in empatije tiste, ki nikoli ne razočarajo in da takrat zares zaživimo v svetu, zgrajenem na temeljih Unescovih vrednot.

Drugi projekti

Poleg aktivnega sodelovanja v treh mrežah slovenskih šol smo v preteklem desetletju na OŠ Rodica izvedli še veliko drugih projektov, od katerih imajo posebno mesto mednarodni projekti. OŠ Rodica je bila v obdobju od 2012 do 2014 koordinatorica dvoletnega mednarodnega projekta Comenius Šolska partnerstva, projekt je nosil naslov Pomisli, preden klikneš (Think Before You Click). Učitelji, učenci in vodstvo šole so sodelovali z osnovno šolo Ceip Son Canals iz Palme de Mallorce (Španija) in javno osnovno šolo 75. Yil Ilkogretim Okulu iz mesta Burdur na jugu Turčije.

V okviru projekta Kreativna karavana je v začetku oktobra 2014 šolo obiskala akrobatsko-plesna skupina iz Dar Es Salaama v Tanzaniji, ki je na šoli ostala štiri dni in močno popestrila šolsko dogajanje. S skupnim trudom vseh udeleženih – učiteljev, učencev in družin, ki so gostile mladostnike in njihove mentorje iz Tanzanije, jim je uspelo doseči zastavljeni cilj: zbliževanje in izražanje skozi umetnost in premoščanje (namišljenih) meja, kot je denimo rasna drugačnost.

V okviru projekta ERASMUS+ KA2Stopinje Evrope, ki je potekalod leta 2015 do 2017, smo sodelovali s šolami s Finske (Keuruu), Nemčije (Jena), Poljske (Lodz), Španije (Palma de Mallorca) in Italije (Giulianova). Teme projektnega dela so bile: odkrivanje kulture, tradicije, običajev in izročil sodelujočih držav, temeljno naravoslovno raziskovanje in učenje trajnostne skrbi za okolje ter vključevanje učencev, ki potrebujejo dodatno oz. posebno skrb. Pomembna in dragocena izkušnja so bila mednarodna srečanja, na katerih je z naše šole sodelovalo 27 otrok in 17 sodelavcev OŠ Rodica.

V letih od 2016 do 2018 sta bila izvedena še dva mednarodna projekta eTwining (Projekt Celebrating European Anthems in En français sur eTwinning), v letih od 2017 do 2019 pa projekt Erasmus+ KA1 Pogled čez meje migracij. Cilj tega projekta je bilo izboljšanje strategij, metod dela in oblik sodelovanja pri delu z učenci priseljenci iz drugih jezikovnih območij, s posebnim poudarkom  na strategiji dela z učenci begunci. Nove metode dela smo pridobili v okviru izobraževanj v tujini, in sicer v Granadi v Španiji in v Pireju v Grčiji. Navezali smo stike z institucijami v lokalni skupnosti (Občina Domžale, Center za socialno delo, Policija, Zdravstveni dom), ki so šoli nudile pomoč in sodelovanje pri analizi stanja pri delu z učenci priseljenci in njihovimi družinami ter pri pripravi brošure. Projektni dosežki so bili januarja 2020 predstavljeni na okrogli mizi v Knjižnici Domžale.

Že več kot šest let (od leta 2016 dalje) pa na šoli poteka mednarodni projekt Branje ne pozna meja, ki ga usmerjajo knjižničarji sodelujočih šol.Namen projekta je učencem približati lepoto pisane besede, izboljšati njihove bralne kompetence ter spoznavati bogastvo literature različnih narodov. Projekt je prinesel odlično, večletno sodelovanje med OŠ Rodica in hrvaško šolo Eugena Kvaternika iz Velike Gorice.

Učitelji so sodelovali še pri množici drugih projektov, kot npr. Opolnomočenje z izboljšanjem bralne pismenosti (2011–2013), Gibanje mi je v pomoč (2012–2014), Socialni in kulturni kapital (2013–2014), Tandem razrednikov (2014–2017), Spirit (2014–2019), Cajon (2018–2019), Simbioza (2011–2020). Še vedno aktivni pa so projekti Dnevi evropske kulturne dediščine (od 2011 dalje), Radi pišemo z roko (od 2017 dalje), Korak k sončku (od 2018 dalje), Evropski športni dan (od 2020 dalje) idr. S krajem je bil zelo povezan projekt Socialni in kulturni kapital (SKK), v okviru katerega so se učenci skupaj z dijaki Gimnazije Domžale ukvarjali s slamnikarsko kulturno dediščino v Domžalah. Skupaj smo pripravili več dejavnosti za njihove dijake in naše učence, nastal je tudi dokumentarni film z naslovom Slamnikarska dediščina kot kulturni kapital mladih, ki je dostopen na YouTubu .

Bogato kulturno dogajanje

OŠ Rodica v zadnjih dveh desetletjih daje pomemben poudarek kulturi in umetnosti, saj zaposleni verjamemo, da ustvarjalnost in lastno izražanje spodbujata in prebujata talente ter pomagata otrokom tudi pozneje v njihovem življenju. Kulturno udejstvovanje učencev se odraža v avtorskih gledaliških predstavah, v delovanju treh pevskih zborov, stalnih likovnih razstavah v šolski galeriji in drugod, v sodelovanju na številnih likovnih in literarnih natečajih ter z izdajanjem šolskega glasila Utrip Rodice (prej Rodica je špica). Tudi zato je bila OŠ Rodica že večkrat nagrajena z nazivom kulturna šola, zadnji je bil šoli podeljen za obdobje 2021–2025.

Večji del kulturnih prireditev je dobro utečenih in potekajo vsako leto: dnevi evropske kulturne dediščine, komemoracije v Jaršah in na Viru ob spominu na mrtve, božično-novoletne prireditve, proslave ob dnevu samostojnosti  in enotnosti, slovenskem kulturnem prazniku in dnevu državnosti, v aprilu obeležimo mednarodni dan knjig za otroke ter svetovni dan knjig. Učenci se srečujejo s pisatelji, pesniki in drugimi ustvarjalci, udeležujejo se srečanj otroških in mladinskih zborov, pripravljamo božično-novoletne in pomladne koncerte pevskih zborov, dobrodelne prireditve šolskega sklada. Vsako leto spomladi v okviru Bralnic pod slamnikom v šoli gostimo knjižnega ustvarjalca. Obiskali so nas tudi nekateri tuji pisatelji (John Boyne, Guus Kuier, David Hill) in ilustrator Jan De Kinder.

V zadnjih letih je nastalo več avtorskih prireditev z gledališko skupino Kul Kultura, katere mentorici sta Sabina Burkeljca in Draga Jeretina Anžin. Med njimi naj omenimo samo nekatere: recital pesmi Srečka Kosovela ob 110-letnici njegovega rojstva (2014), predstava Od Prešernove 3 do Rozmanove 8 (2015) in avtorska igra Zgodbe iz popotne malhe (2016). Februarja 2018 so izvedli gledališko igro z naslovom Kul Kultura in se z njo poklonili stoletnici Levstikovega Martina Krpana, stoti obletnici smrti Ivana Cankarja ter petstoletnici protestantizma, z začetnikom tiskane besede – Primožem Trubarjem. Ob slovenskem kulturnem prazniku februarja 2020 se je prepletalo dogajanje v živo in posneti prizori – Prešernovo življenje v Ljubljani skozi oči mladih (mentorica Jana Stančič). Dramska umetnost Kul Kulture je živela tudi med epidemijo covida-19. Nastali sta dve avtorski e-predstavi: Edinost, sreča, sprava ≠ daljava in spletna razstava kiparskih del Bralci, ki je bila objavljena na šolski spletni strani in na strani Kulturnega doma Franca Bernika Domžale. V letu 2022 pa je bil posnet e-recital Imam svoj zlati ključek, v celoti posvečen mladinski pisateljici, pesnici in ustvarjalki Anji Štefan, prejemnici nagrade Prešernovega sklada.

Tradicija zborovskega petja

Na OŠ Rodica gojimo tradicijo zborovskega petja, ki jo je že leta 1972 začela legendarna zborovodkinja Metka Pichler. Na šoli delujejo trije pevski zbori, in sicer mlajši otroški pevski zbor pod vodstvom Tjaše Huth, otroški pevski zbor (OPZ) pod vodstvom Eme Cerar in mladinski pevski zbor pod vodstvom Katje Gačnik. Vsi trije zbori sodelujejo na šolskih prireditvah, na proslavah in koncertih ter zborovskih tekmovanjih. Leta 2018 se je otroški pevski zbor uvrstil na državno tekmovanje pevskih zborov v Zagorju ob Savi in dosegel vrhunski dosežek – zlato priznanje.

Na 50. državnem tekmovanju otroških in mladinskih pevskih zborov je OPZ pod vodstvom Eme Cerar prejel zlato priznanje, Zagorje ob Savi, marca 2018.

Pevci OPZ so se večkrat odpravili na tako imenovani pevski potep. Posebej je pevcem ostal v spominu Debeli Rtič, kjer so pripravljali koncert novitet, skladb o vesolju. Prav za njih je skladbe spisal skladatelj prof. Tomaž Habe. Že vrsto let jih spremlja pianist Uroš Pele – skupaj z učiteljico Drago Jeretina Anžin, ki jih usmerja in vodi pri recitalih in dramskih uprizoritvah na koncertnih odrih, sta njihova nepogrešljiva člana in sodelavca. Na koncertnih dogodkih sodeluje tudi flavtistka Annemarie Glavič, nekdanja učenka OŠ Rodica. Ker zaradi epidemije bolezni covid-19 jeseni 2020 ni bilo mogoče izpeljati koncertnega recitala zbirke skladb prof. Tomaža Habeta Zvezdice, zvezde, vesolje, planeti, je bila prireditev izpeljana junija 2022 v dvorani Kulturnega doma Franca Bernika Domžale. Izvedbo koncertnega recitala je podprl Javni sklad za kulturne dejavnosti – izpostava Domžale.

Dosežki učencev na državnih tekmovanjih iz znanja in državnih srečanjih mladih raziskovalcev

Poleg uspehov pevskih zborov ne moremo mimo uspehov učencev na državnih tekmovanjih iz znanja, ki smo jih podrobneje predstavili v zborniku. Zelo uspešni so bili tudi mladi raziskovalci. Tematike raziskovanja so izbirali iz lokalnega okolja, zato ni čudno, da so bili večkrat povabljeni na Srečanja pod slamniki, kjer so raziskave predstavili tudi zainteresirani javnosti. Učenci vsako leto sodelujejo tudi na številnih literarnih in likovnih natečajih. V zadnjih devetih letih so bili nagrajeni na 107. natečajih, na katerih so prejeli skupaj 442 priznanj in nagrad.

Zaključek

Minilo je peto desetletje delovanja OŠ Rodica, desetletje s številnimi izzivi in priložnostmi ter hkrati obdobje, ki ga je v zadnjih treh letih zaznamovala epidemija bolezni covid-19. Ukrepi, vključno z začasnim zapiranjem šol, so terjali prilagojeno izvajanje vzgojno-izobraževalnega dela ter močno vplivali na otroke in odrasle. Naj bo vpliv sodobnih tehnologij v procesu izobraževanja še tako močan, vloge učitelja pri pouku in številnih drugih šolskih dejavnostih, ni mogoče nadomestiti.

Poučevanje in učenje v osnovni šoli sta prepletena z neposredno interakcijo med vsemi učečimi, z odnosi, prek katerih otroci razvijajo socialne in komunikacijske spretnosti. Delo učiteljev in drugih strokovnih delavcev OŠ Rodica povezuje vizija, da je v slehernem otroku vredno iskati pozitivno, ga spodbujati, da se bo znal in želel učiti, da bo odkrival in izrazil svoje najboljše lastnosti, se povezoval z drugimi, gradil mostove prijateljstva in miru, razvijal ljubezen do domovine in znal sobivati z naravo. Zavedamo se, kako velik vpliv imamo na našo prihodnost: izobražujemo in vzgajamo otroke, ki bodo kot odrasli ne le vedeli in znali, ampak bodo sposobni graditi ter živeti solidarno in vključujočo družbo. Družbo, v kateri posameznik lahko razvije svoje zmožnosti in hkrati ve, kako pomembna je povezanost z drugimi, kako pomemben je odgovoren odnos do okolja, v katerem živimo.

Hvala vsem, ki ste sooblikovali delo in življenje šole v zadnjem desetletju, omogočali materialne pogoje za izvajanje programov, nam zaupali in sodelovali pri uresničevanju ciljev vzgoje in izobraževanja, četudi so pedagoško poslanstvo šole obremenjevale številne administrativne zahteve in vplivi aktualnih družbenih procesov. Šola smo predvsem ljudje.

Vilma Vrtačnik Merčun, Milena Vidovič

Foto: arhiv OŠ Rodica

(Skupno 158 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost